سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه تهران (5):

دو ويژگى از ويژگى‌هاى انقلاب :

الگوسازی انقلاب

یزدفردا "حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه امروز پانزدهم بهمن ماه 89 به نکات مهمی اشاره نمودند که ضمن انتشار کامل بیانات معظم له ،مطالب ایراد شده ایشان پیرامون موضوعات مختلف را با توجه به اهمیت مطالب و موضوعات مطرح شده منتشر می نماییم .

دومین بخشی که مقام معظم رهبری به آن پرداختند :دو ويژگى از ويژگى‌هاى انقلاب را كه مربوط به همين دوره‌ى ماست.

الگوسازی انقلاب

رهبر معظم انقلاب در خطبه های نمازجمعه امروز تهران:و اما آن قسمت دوم كه عرض كردم بايد بگويم. در هر پديده‌اى اگر بخواهيم اهميت آن را تشخيص دهيم و همچنين موفقيت اين كار را تشخيص دهيم، بايد نگاه كنيم ببينيم اين پديده چقدر توانسته است الگوسازى كند و سرمشق واقع بشود و چقدر استقامت به خرج داده است، ثبات به خرج داده است، پاى حرف خود ايستاده است.

انقلابها هم همين جور است. يك انقلاب اگر بخواهد بر روى ذهن و عمل ديگران تأثير بگذارد و الگو واقع بشود، بايد خصوصياتى داشته باشد.

ثبات و استقامت و ايستادگى

مهمترين اين خصوصيات، همين ثبات و استقامت و ايستادگى است. اگر اين شد، انقلاب براى ديگران الگو واقع خواهد شد؛ والّا برقهائى كه يك جائى بزند و خاموش شود، خيلى نميتوانند الگوسازى كنند، خيلى نميتوانند ديگران را به دنباله‌روى خود تشويق كنند.

انقلاب ما اينجورى بوده است. انقلاب ما توانسته است الهامبخش باشد، الگوساز باشد؛ و اين بر اثر ثبات و استقامت و ايستادگى بر اصول و پايه‌هاى اصلى است كه اين انقلاب به وسيله‌ى امام اعلام كرد.


اين انقلاب ايستادگى كرد. من در اين مورد هم چند نمونه را عرض بكنم.

اسلامى بودن

يك نمونه، اسلامى بودن است. امام از اول گفت انقلاب ما اسلامى است، مبتنى بر اسلام است. در دنيا هو و جنجال زياد شد؛ گفتند اسلامى بودن با دموكراسى نميسازد، اسلامى بودن ارتجاع است، اسلامى بودن عقبگرد است، احكام اسلام قابل پياده شدن نيست و چه و چه و چه.

جمهورى اسلامى بر سر مبانى خود، مبناى اسلامى بودن ايستاد

يك عده‌اى هم صداهاى آنها را در داخل كشور منعكس كردند؛ كتاب نوشتند، مقاله نوشتند، شايعه پخش كردند، براى اينكه جمهورى اسلامى را از پايبندى به اسلام وادار به عقب‌نشينى كنند. جمهورى اسلامى ايستاد و تسليم هوچيگرى‌ها نشد. بله، ما اسلامى هستيم؛ به اين افتخار ميكنيم و ثابت ميكنيم كه راه نجات بشر اين است. جمهورى اسلامى اين را با صداى بلند به همه‌ى دنيا اعلام كرد.


امروز بعد از سى و دو سال، شما نگاه كنيد به جامعه‌ى ما؛ رفتارها از روز اول اگر اسلامى‌تر نباشد، حداقل مثل روز اول پيروزى اين انقلاب است.

جوانهائى كه امام را نديدند، دوران جنگ را نديدند، از انقلاب چيزى به يادشان نيست، اما پايبندى و التزامشان به مبانى اسلام، از بعضى ما پيرمردها بهتر است؛ قوى‌ترند. مسئولين كشور افتخار ميكنند به اسلامى بودن.

البته در طول اين سى و دو سال خيلى تلاش شد؛ حتّى در داخل تشكيلات حكومتى كسانى بودند كه تلاش كردند شايد بتوانند راه‌ها را به صورت زيگزاگى در بياورند و تدريجاً دور كنند، زاويه بدهند؛ اما نتوانستند.

جمهورى اسلامى بر سر مبانى خود، مبناى اسلامى بودن ايستاد. اين يك نمونه.

مردم‌سالارى

يك نمونه‌ى ديگر، مسئله‌ى مردم‌سالارى است.

امام از اول اعلام كرد كه مردم بايد نظر بدهند؛ چه در اصل انتخاب جمهورى اسلامى، چه در تدوين قانون اسلامى، چه در پذيرش آن قانونى كه در مجلس خبرگان تصويب شده بود، چه در انتخاب رئيس جمهور، چه در انتخاب مجلس.

امام ايستاد. ببينيد، سى و دو سال از انقلاب ميگذرد، با محاسبه‌ى رفراندومهائى كه شده است، ما سى و دو تا حضور مردم داشتيم - يعنى به طور متوسط سالى يكى - مردم رفتند رأى دادند، انتخاب كردند. انتخاب مردم خيلى مهم است. در دوران جنگ، اين تهران زير بمباران بود، اما انتخابات تعطيل نشد.

دوران جنگ، در شهرهائى كه موشكباران رژيم صدام بود، انتخابات تعطيل نشد.

در يكى از دوره‌هاى مجلس فشار آوردند شايد بتوانند به دلائل سياسىِ خودشان انتخابات را تأخير بيندازند، اما موفق نشدند.

تا امروز در انتخابات جمهورى اسلامى و حضور مردم، يك روز تأخير نشده است؛ اين مردم‌سالارى است.

روز اول امام گفت و جمهورى اسلامى بر سر اين مردم‌سالارى ايستاد؛ قبول نكرد كه از مردم‌سالارى عبور كند.

همه با انتخاب مردم بر سر كار آمدند.

امروز مسئولين كشور، از خبرگان رهبرى كه رهبر را نصب ميكنند و عزل ميكنند، گرفته، تا رياست جمهورى، تا مجلس، تا شوراها، منتخبين مردمند.

جريانهاى گوناگون هم سر كار آمدند. اينجور هم نبوده است كه ما بگوئيم يك جريان؛ نه، از اول تا امروز، اين چند رئيس جمهورى كه سر كار آمدند، هر كدام به يك شكل، يك جهتگيرى و گرايش سياسى داشتند؛ اما همه با انتخاب مردم بر سر كار آمدند.

عدالت اجتماعى

نمونه‌ى بعدى، نمونه‌ى عدالت اجتماعى است. امام از اول اعلام عدالت كردند.

خب، عدالت اجتماعى از همه‌ى اين كارها سخت‌تر است؛ من به شما عرض بكنم.

از حفظ مردم‌سالارى و بقيه‌ى كارهائى كه در جمهورى اسلامى شده است، استقرار عدالت اجتماعى كار سخت‌ترى است؛ بسيار كار دشوارى است.

نميگويم هم كه ما تا امروز توانستيم به طور كامل عدالت اجتماعى را مستقر كنيم؛ نه، هنوز خيلى فاصله داريم.

آن عدالتى كه اسلام از ما خواسته است، با آنچه كه امروز در جامعه‌ى ماست، فاصله‌ى زيادى دارد؛ اما حركت به سمت عدالت اجتماعى متوقف نشد و ادامه پيدا كرد و روزبه‌روز شديدتر شده است.

امروز حركت به سمت عدالت اجتماعى از سالهاى قبل هم بيشتر است، از دوره‌هاى قبل هم بيشتر است.

تقسيم و توزيع متناسب فرصتهاى كشور

يكى از نمونه‌هاى مهم عدالت اجتماعى، تقسيم و توزيع متناسب فرصتهاى كشور است.

در نظامهاى غافل از حقيقت عدالت اجتماعى، بر روى طبقه‌ى خاصى تكيه ميشود، بر روى مناطق خاصى از كشور تكيه ميشود؛ اما در جمهورى اسلامى هرچه پيش مى‌آئيم - تا امروز كه سى و دو سال گذشته - اين معنا را قوى‌تر مى‌بينيم. روستاها در حوزه‌ى مراقبت قرار ميگيرند، شهرهاى دوردست در حوزه‌ى مراقبت قرار ميگيرند.

اين همه مسكن‌سازى در روستاها، اين همه جاده‌سازى به سمت شهرهاى دور كشور و روستاها، راه‌هاى ارتباطى، ارتباطات گوناگون، نيروى برق، آب مناسب، تلفن، امكانات زندگى، اينها در سرتاسر كشور توزيع شده است.

سفرهای استانی

اين سفرهائى كه مسئولين كشور به استانهاى مختلف، به شهرهاى مختلف ميكنند، بعضى از اين شهرهاى دوردست تصور نميكردند كه بتوانند يك مسئول درجه‌ى دو را هم ببينند؛ حالا مى‌بينند كه مسئولين بالاى كشور ميروند سراغ اينها. اينها خيلى بااهميت است، خيلى ارزش دارد. وقتى انسان رفت، مشكلات را مشاهده ميكند، براى برطرف كردن مشكلات انگيزه به وجود مى‌آيد؛ و همين، استقرار عدالت اجتماعى است. داريم ميرويم به سمت عدالت اجتماعى.


آنچه كه انسان در دنيا از زندگى مسئولان مشاهده ميكند، زندگى‌هاى اشرافى است؛ كسى كه به حكومت ميرسد، رئيس جمهور ميشود يا يك مقام بالائى پيدا ميكند، زندگى‌اش كأنه از اين رو به آن رو ميشود؛ در كشور ما نه.

البته امثال بنده بايد زندگى‌هامان را مطابق با ضعيف‌ترين اقشار جامعه قرار بدهيم. نتوانستيم، اين توفيق را نداشتيم، اين نشده است؛ اما زندگى مسئولين جامعه، مسئولين كشور بحمداللَّه مثل زندگى متوسط مردم، گاهى بعضى پائين‌تر از متوسط مردم است؛ اينها خيلى باارزش است.

نظام بر روى شعار عدالت اجتماعى ايستاد

همين مسئله‌ى سهام عدالت، همين مسكن روستائى، همين هدفمند كردن يارانه‌ها، يك كار بزرگى است.

اگر ان‌شاءاللَّه مسئولين كشور بتوانند اين را خوب اجرا كنند و عمل كنند، اين خيلى مهم است.

اين يارانه‌اى كه دولت براى نيروى برق به همه‌ى مردم ميداد، خب، آن كسى كه توى خانه چهلچراغ و لوستر روشن ميكند و مصرف برق بيشترى ميكند، آن كجا، آن كسى كه يك شعله، دو شعله‌ى برق توى خانه دارد، اين كجا؟

آن كسى كه ثروتمندتر است، بيشتر از اين يارانه استفاده ميكرد؛ اين ظلم بود.

ميخواهند جلوى اين ظلم را بگيرند. همين طور در قضيه‌ى نان، همين طور در قضيه‌ى بنزين و غير اينها. ما ايستاديم.

نظام بر روى شعار عدالت اجتماعى ايستاد.

ادامه دارد

 متن کامل خطبه‌های نماز جمعه تهران + ترجمه خطبه عربی امروز توسط رهبر معظم انقلاب (جمعه 15 بهمن ماه 89)

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا